Sunday, March 17, 2013

InterRail - Rome

Kukaan ei varmaan uskonut, että joskus saisin nämä postaukset ihan oikeasti kirjoitettua.. Tässä nyt kuitenkin muutaman kuukauden tauon jälkeen yksi. Tadaa!

photo DSC_0313_2901.jpg

Pahoitteluni, etten voi enää kovin yksityiskohtaisesti kertoa tapahtumia, koska minun kanan aivoni eivät enää muista mitä tapahtui milloinkin. Edelliset reilipostaukset löytää tuosta"InterRail"-tunnisteesta. Tässä edellinen postaus.

Näin me vietettiin meidän Juhannus.

Tosiaan me oltiin matkustettu kokonainen päivä matkallamme Barcelonasta Roomaan ja kaiken kukkuraksi jäätiin yöksi jumiin Milanoon. Aamulla jatkettiin matkaamme päivän ensimmäisellä junalla kohti Roomaa. Oltiin varattu Roomaan hostelli pari päivää etukäteen netistä, joten kun saavuttiin Roma Terminille mentiin heti ensimmäiseksi ostamaan kartta ja sitten Mäkkäriin pohtimaan missä meidän hostelli ja missä me itse mahdollisesti ollaan.

photo DSC_0277_2866.jpg

Ei kuitenkaan onnistuttu bongaamaan heidän hostellin sijaintia kartalta, joten päädyttiin hyppäämään taksiin ja toivomaan, että kuski tietää mihin mennä. Seuraavaksi saatiinkin tuntea olomme hiukan tyhmiksi, nimittäin meidän kuski ajoi parin korttelin ympäri ja palasi suunnilleen parin sadan metrin päähän siitä mistä oltiin lähdetty... No oho.

Hostellilla kohdattiin toinen ongelma nimittäin siellä ei ollut paikalla ketään. Lopulta Elmo rohkaistui ja soitti osoitetaulussa näkyvään numeroon, jossa vastasi epäselvällä englannilla mies, joka sitten lähetti paikalle jonkun naisen avaamaan meille oven. Päästiin jättämään laukut huoneeseen, mutta sen jälkeen meidän piti mennä käymään tämän hostellin omistajan ravintolassa maksamassa yöpymisemme.

photo DSC_0281_2870.jpg
 photo DSC_0286_2874.jpg

Tämä hostelli oli nimeltään Ines Downtown B&B, eikä se varsinaisesti ollut mikään hostelli. Se oli oikeasti asunto, jossa oli kaksi huonetta (molemmat kolmen hengen) sekä jaettu keittiö sekä kylppäri. Tämä oli kyllä yksi mun lemppari yöpaikoista! Tosi hyvällä sijainnilla (eli tosiaan sen rautatieaseman vieressä) varustettu hieno ja halpa yöpaikka. Omistajakin oli tosi mukava mies.

Tässä vaiheessa kun oltiin sekoiltu yöpaikan suhteen hyvä tovi oli päivä tuskin puolivälissä, joten edellisen huonosti (rautatieasemalla) nukutun yön seurauksena painuttiin hostellille, jossa käytiin suihkussa ja otettiin päikkärit. Oltiin saatu joltakin mieheltä esite Roomaa kiertävistä turistibusseista, joten päätettiin kerrankin kokeilla sellaista. En muista enää tuon bussin hintaa, mutta tuskin se kovin hintava oli ja kierroskin kesti kuitenkin sen parisen tuntia. Oli kyllä ihan hyvä idea, koska Rooma on sen verran iso kaupunki, että noin nähtiin suurin osa tärkeimmistä nähtävyyksistä.

photo DSC_0297_2885.jpg
 photo DSC_0298_2886.jpg
 photo DSC_0310_2898.jpg
 photo DSC_0336_2923.jpg

Päivä oli tosiaan ihan paahtavan kuuma ja vaikka istuttiin kaksikerroksisen bussin avoimessa yläkerrassa meinattiin siltikin läkähtyä helteeseen. Tuulenvire oli asia mitä kaivattiin kovasti. Bussikierros oli kiva ja nähtiin muun muassa Colosseum, Circus Maximus, Vatikaani sekä varmaan tuhat kirkkoa. Meidän takana istui pari amerikkalaista poikaa ja oli sairaan huvittavaa kun nämä keskustelivat ihan innoissaan nälkäpelistä ja siitä miten Katniss on "so awesome".

photo P1050850.jpg
kuulokkeista kuului selostus englanniksi
Kun oltiin tarpeeksi leikitty kunnon turisteja siirryttiin etsimään sopivaa paikkaa, missä täyttää kurnivat vatsamme. Lopulta aikamme kierreltyä päätettiin mennä syömään tuon hostellin omistajan ravintolaan. Saatiin kyllä niin ruhtinaallista kohtelua siellä! Heti kun saavuttiin paikalle tarjoilijat tervehtivät meitä tosi iloisesti ja myös omistaja saapui tervehtimään. Tilattiin kolmen ruokalajin täyttävä illallinen ja saatiin talon tarjoamana viinipullo sekä Limoncello-juomat.

photo DSC_0321_2909.jpg
 photo DSC_0329_2917.jpg
 photo DSC_0332_2919.jpg
 photo DSC_0339_2926.jpg
Vatikaani, olikohan Paavi kotona?
Illalla lähdettiin vielä kävelemällä kiertämään muutamissa nähtävyyksissä. Vaikka Rooma onkin iso kaupunki, niin kaikki tärkeimmät nähtävyydet oli mukavasti kävelymatkan päässä toisistaan. Käveltiin ensin Colosseumille ja törmättiin matkalla muutamaan iloiseen suomalaismieheen, jotka tervehtivät meitä eli toisia suomalaisia oikein iloisesti. Toista on meininki täällä kotimaassa..

Colosseumin edessä otettiin pakolliset turistikuvat, kunnes lähdettiin etsimään Trevin suihkulähdettä. Kolikoiden heittäminen sinne suihkulähteeseen on ollut asia minkä olen halunnut tehdä siitä lähtien kun näin yläasteella Lizzie Mcguire movien. Jos joku ei siis tiedä, niin ideanahan on se, että kun heittää kolikon Trevin suihkulähteeseen saa toivoa jotakin. Me otettiin vielä oikein varman päälle ja heitettiin sekä euron kolikko että Puolan zloty. Tuo suihkulähde on kyllä upea, vaikka se olikin paljon pienempi kuin luulin.

photo DSC_0352_2939.jpg
lasagnea, cokista, vettä sekä viiniä
 photo DSC_0373_2955.jpg
jotkut siistit rauniot!
 photo DSC_0387_2968.jpg
colosseum

Seuraavana päivänä oli ohjelmassa shoppailua! Kierreltiin kauppoja luultavasti ihan kaupungin keskustassa, mutta ei siltikään oikein meinattu löytyy sellaisia perinteisiä kivoja massaliikkeitä. Lähinnä älyttömän kalliita italialaisia kauppoja, joihin ei edes sisälle uskallettu mennä. Disney-kaupasta löysin kuitenkin pikkusiskolleni tuliaisiksi t-paidan sekä jostakin älyttömän halvasta kenkäkaupasta itselleni kahdet ballerinat. Italiassa löytyy muutenkin joka paikasta noita älyttömän halpoja kenkäkauppoja, joissa kengät on usein vieläpä aito nahkaisia. Me gustaaa!

photo DSC_0379_2960.jpg
 photo DSC_0398_2978.jpg
 photo DSC_0418_2998.jpg

Ostettiin aitoa italialaista gelatoa eli jätskiä sekä bongattiin ehkä vahingossa Espanjalaiset portaat, jotka olivatkin uupuneet nähtyjen nähtävyyksien listalta. Kun oltiin saatu tarpeeksemme shoppailusta päätettiin palata takaisin "kotikulmille" syömään illallista. Ei kuitenkaan jaksettu kävellä takaisin, joten testattiin Rooman metroa... Bad idea. Tuon yhden kokemuksen perusteella en kyllä suosittele metron käyttämistä Roomassa (kerta kävelemälläkin pääsee helposti kaikkialle): Metro oli kuuma ja ihan älyttömän täynnä ihmisiä.

Kun kerta Italiassa oltiin oli illallisella saatava pitsaa. Ei hirveän pitkään jaksettu pohtia minne mennään syömään, vaan käveltiin ensimmäiseen paikkaan, jossa tarjoilija meitä kutsui. Ah, ollaan niin helppoja asiakkaita. Minun pitsa oli hyvää (margarita), mutta tyttöjen oudot rehupitsat eivät tehneet vaikutusta, joten päätettiin, että mennään syömään vielä toinen illallinen meidän hostellin omistajan ravintolaan. Käytiin hostellilla vaihtamassa vaatteet rennompiin ja nyt Jenni saattaa järkyttyä kun kerron, että lähdin ne sinun mielestäsi kaameat  kukkapöksyt (jotka ostin tuolta Roomasta) jalassa ravintolaan.

photo DSC_0433_3011.jpg
 photo DSC_0439_3017.jpg
 photo DSC_0465_3043.jpg
 photo DSC_0467_3045.jpg

Ravintolassa saatiin taas iloinen vastaanotto sekä ylläripylläri ilmainen viinipullo. Syötiin lasagnea ja seurattiin samalla kun Espanja pelasi futista jotakin maata vastaan, jota en enää muista. Tuon viinipullon tyhjentäminen oli oikeasti hankalaa, koska kukaan meistä ei viineistä tykkää ja kohteliaisuuttamme ei sitä tietenkään voitu juomatta jättää. Siinä sitten puoliväkisin tyhjennettiin lasejamme.

Illalla lähdettiin vielä tutkimaan Roomaan yöelämää, joka lopulta johti siihen, että istuskeltiin "keskustelemassa" jossakin portailla monta tuntia. Välillä siinä kävi häiriköimässä hilpeä joukko italialaisia synttäreiden juhlijoita, jotka tarjosivat meille jotakin hirveän pahanmakuista konjakkia. Ilta päättyi yömyssyn kautta nukkumaan hostellille, josta meidän piti seuraavana aamuna aikaisin jatkaa matkaa kohti Napolia.

photo DSC_0475_3053.jpg
 photo DSC_0454_3032.jpg
 photo DSC_0434_3012.jpg

Tiivistelmä Roomasta - Tajuttoman upea, vanha kaupunki, jossa jokainen kadunkulma on jo itsessään nähtävyys. Rooma oli ehdottomasti yksi mun lemppari kaupungeista ja haluan päästä sinne pian uudelleen. Historiafriikin unelma kaupunki! Ainoat miinukset on se, että kaupungissa tosiaan on paljon turisteja sekä se kamala metro. Lisäksi suosittelen tuota meidän yöpaikkaa kaikille, jotka matkustaa vähänkään tiukemmalla budjetilla. Jos ja kun menen Roomaan uudelleen menen iloiten tuonne samaan hostlaan yöksi.

6 comments:

1. You pig!! Joskus kun oot töissä niin hiivin sun asuntoon ja poltan ne kukkapöksyt ja heitän sen tuhkan Töölönlahteen.

1. You cannot do that! >:(

Ne on mun lempparihousut ja aion käyttää niitä kesällä joka päivä!

Delete
  2. ...Jos puhutaan samoista housuista niin ajattelin että ne on yöhousut! Vaikka on ne siis mun mielestä jopa ihan söpöt. :D

1. En mä nyt vielä niin spurgu oo, että menisin kauppaan yöhousut jalassa. :D

Delete
  3. Jei, tulihan sitä lisää tätä! :-) Mutta anna kun arvaan, seuraavaa postausta saa taas odotella puoli vuotta? :-)

Replies
    1. No hei mä saatan vielä innostua! :D LUPAAN, että saan nämä tämän tai viimeistään ensi kuun aikana kirjoitettua loppuun...