Friday, July 13, 2012

InterRail - Kraków

Varsovasta jatkettiin junalla yhden yön jälkeen Krakovaan. Kyseessä oli meidän ensimmäinen junamatka ja se sujui hyvin kuuden hengen "Harry Potter"-hytissä kahden mukavan naisen kanssa. Käytävällä kiersi samantyylinen tarjoiluvaunu kuin Harry Potterissa, josta sai ostettua syötävää ja kahvia. Muutenkin Puolan junat yllättivät siinä kuinka moderneja ne olivat. Sanoisin, että jokaisessa maassa oli hienommat junat kuin meidän VR:llä.

Krakovaan kun saavuttiin harhailtiin ympäriinsä etsien turisti-infoa. Yksi lopulta löydettiin, josta kävimme hakemassa kartan, jota sitten tutkittiin Burger Kingillä chicken fingersejä popsien. Oltiin tosiaan varattu Krakovan yöpaikka etukäteen ja nyt meidän täytyi vain löytää se. Rinkkojen kanssa oli aika tuskaista vesisateessa harhailla Krakovan katuja ympäriinsä. Lopulta löydettiin oikea osoite, mutta siellä olikin vain kyltti, jonka mukaan toimisto (josta saisimme avaimen) sijaitsee eri paikassa. Tässä vaiheessa päätettiin huristella taksilla sinne ja takaisin, koska reilu 16kg selässä ei paljon enää huvittanut tallustella ympäriinsä.

Toimistolla allekirjoittelin jotakin papereita, jonka jälkeen saatiin avaimet kouraan ja huristeltiin taksilla takaisin mistä olimme tulleetkin. Kun lopulta pääsimme tähän yöpaikkaan odotti meitä tällainen läävä:

Rakastin tuota asuntoa yli kaiken! Parasta siinä oli keittiö, kattoikkunat ja pesukone. Tosin me ei ilmeisestikään osattu sitä pesukonetta käyttää... Laitettiin kone päälle illalla ja aamulla kun herättiin oli se vieläkin päällä. Lopulta saatiin se sammutettua, mutta esimerkiksi minun mekkoni oli kutistunut paidaksi ja sekä Elinan, että minun housuista olivat värit kaikonneet viemäriin. Mutta niin tuosta asunnosta sen verran vielä, että se kuuluu ApartmentsApart-ketjuun, jolla on ilmeisesti useissa Euroopan kaupungeissa noita asuntoja. Eikä yöpyminen maksanut tuolla juuri enempää kuin huonossa hostellissa.

Vaikka asunto meidät täysin hurmasikin täytyi meidän käyttää aika tehokkaasti hyödyksi, joten lähdettiin pienen lepotauon jälkeen Krakovaa tutkiskelemaan. Päädyttiin Galeria Krakowska-nimiseen ostoskeskukseen jäätelölle ja sitä kautta shoppailemaan. Siinäpä se iltapäivä ja ilta sitten kuluivatkin kiertäen Bershka, Deichmann, Forever 18, Stradivarius, Claire's, New Yorker jne. Voisin jo pelkästään tuon vaatekauppa tarjonnan vuoksi muuttaa Krakovaan.. Puhumattakaan siitä kuinka kaunis kaupunki se onkaan.
Kaikki talot ovat niin kauniita ja vanhoja. Kuitenkin vanhaa ja uutta on osattu hyvin yhdistellä, eikä moderni ostoskeskus keskellä vanhaa kaupunkia vaikuta oudolta, vaan sopii siihen kuin nakutettu.

Illan huipennuksena käytiin ruokakaupassa shoppailemassa itsellemme illallinen. Päätettiin hyödyntää meidän keittiötä, joten päädyttiin ostamaan kanaa, nuudeleita ja mausteseos kanoille. Kanat kypsennettiin ensin pannulla, jonka jälkeen laitettiin ne vielä uuniin tuon seoksen kanssa. Selvittiin ilman salmonellaa ja ruoka oli kuin olikin syötävää, vaikka kana olikin turhan mautonta.

Krakovaa oltaisiin haluttu nähdä paljon enemmän, kuin vain tuota vanhaa kaupunkia jossa me asusteltiin, mutta valitettavasti aikataulu oli tiukka. Haluan todellakin tulla käymään Krakovassa uudelleen, ihan vaikka pelkästään viikonlopun pituisella lomalla. Yksi lempparikaupungeistani todellakin!

2 comments:

1. Kiitti tosta ApartmentsApartin linkistä, tulee varmasti olemaan hyödyksi! :) Me lähdetään kahden viikon päästä neljästään etelä-eurooppaan ja majoitukset on vielä hakusessa muualle kuin Pariisiin. Olis kiva kuulla muita hyödyllisiä neuvoja vielä tässä ennen kuin lähdemme.

ReplyDelete
    Replies
    1. Eipä kestä! Yritän muistaa muidenkin paikkojen yöpaikoista tarkemmin kertoa. :) Pääasillisesti meillä oli kavereiden kanssa hyvät yöpaikat, lukuunottamatta juurikin tuota Pariisia. :D