Sunday, November 02, 2014

Tervetuloa Skotlantiin!


Aye! Välttelen täällä esseen kirjoittamista, joten nyt on loistava ajoitus tulla jakamaan kunnon kuvapläjäys mun uudesta kotikaupungista! Tervetuloa siis tutustumaan Dundeeseen kuvien välityksellä. 

Oon asustellut täällä kohta kaksi kuukautta ja täytyy sanoa, että mun kaupunkituntemus on vielä aika hataralla pohjalla, mutta onneksi tässä on ainakin kolme ja puoli vuotta aikaa tutustua paikkoihin. Toistaiseksi oon ollut vain positiivisesti yllättynyt tästä paikasta.. Lueskelin ennen tänne tuloa netistä kuinka Dundee ei ole kovin kaunis paikka.. Ei olisi pitänyt uskoa niitä puheita. Olen aika paljon matkustellut ja nähnyt toinen toistaan upeampia kaupunkeja, eikä tää paikka nyt hirveästi niistä jää jälkeen. Dundee on aika pieni kaupunki (suunnilleen Oulun kokoinen) ja tykkäänkin siitä miten kotoisa fiilis täällä on kaikkialla. 

Pidemmittä puheitta hyökätään näihin viime viikolla Jennin visiitin aikana ottamiini valokuviin. Samalla lyhyesti selostusta siitä mitä duunattiin Jennin vierailun aikana. 


Tervetuloa Californiaan! Mitäs tykkäätte nuista "palmuista"? Mun mielestä ne on niin suloisia! Kuvissa näkyy Madgalen Green puisto. Tää sijaitsee West Endin kaupunginosassa, jossa on paljon kivoja taloja. Kuljen aina tämän puiston läpi jalkapallokentille harjoituksiin. 

Jenni tosiaan saapui tiistaina iltapäivällä ja ehdittiin pikaisesti käydä lounaalla, kunnes mun piti lähteä takaisiin kouluun ja Jenni jäi nukkumaan. Mun koulupäivä loppui vasta kuudelta, joten illan ohjelmassa oli ainoastaan ruokakaupassa käyminen. Noin kahdenkymmenen minuutin kävelymatkan päästä yliopistolta löytyy jättikokoinen 24h Tesco, joten taaperrettiin sinne reippaasti. Takaisin palattiin taksilla, koska onnistuttiin ostamaan neljä kassillista tavaraa.. Iltapalaksi tilattiin pitsaa Dominokselta ja katsottiin Disneyn Brave-leffa. Skottiaksentti, jee!

Keskiviikkona mulla ei ollut koulua, joten vietettiin kunnon shoppailupäivä. Mun piti myös lukea seuraavana päivänä olevaan kokeeseen, mutta huonostihan se sujui. Illalla lähdettiin yhden mun kämppiksen kanssa ulos tanssimaan ja oli oikein mukava ilta. Törmättiin muutamaan tyyppiin meidän jalkapallojoukkueesta! Palattiin takaisin kahden aikoihin ja sain sitten jonkin äkillisen opiskeluinspiraation ja niinpä minä istuin kolmen aikoihin meidän keittiössä pänttäämässä seuraavan aamun tenttiin.. (mun puolustukseksi voin sanoa, että sain siitä kokeesta toiseksi parhaan arvosanan..)


Kuvissa hiukan tuota kaupungin ranta-aluetta (Riverside). Tää koko ranta-alue on tällä hetkellä aikamoisen uudistuksen parissa. Muutaman vuoden päästä täällä pitäisi näyttää tosi hienolta. Saadaan tänne muun muassa Victoria & Albert museo ja tää on sitten toooosi iso juttu. Tällä hetkellä tuolla on esillä RSS Discovery (tää on siis se paatti jolla Britit matkusti ensimmäistä kertaa Antarktikselle). Tuo laiva on siis rakennettu Dundeessa!

Torstaina minä kävin tekemässä kokeen ja palasin takaisin kotiin nukkumaan pariksi tunniksi. Jenni lähti kaupungille shoppailemaan, koska mulla olisi kuitenkin vielä koulua jäljellä parisen tuntia. Kun mun koulupäivä oli ohi treffasin Jenniä kaupungilla ja mentiin muun muassa Starbucksiin stalkkaamaan söpöä myyjää juomaan kahvia. Iltapäivällä leivottiin korvapuusteja, mutta ei niitä melkein korvapuusteiksi tunnistanut (täällä ei myydä raesokeria).. Lisäksi ne maistui ihan pahvilta. Tyydyttiin siis epäonnistuneen leipomisen jälkeen tilaamaan iltapalaksi pitsaa Pizza hutista. Illalla käytiin vielä yksillä drinkeillä ja samalla maksoin osallistumismaksun Ikea-reissuun. Whoop whoop, ensi viikon sunnuntaina suunnataan Nordic sociatyn kanssa syömään lihapullia Edinburghin Ikeaan!


Huonoja kuvia yliopiston kampukselta.. En edes oikeastaan tiedä minkä aineiden rakennuksia nuo on. Se rakennus missä mun luennot yleensä pidetään on tottakai kampuksen rumin, joten siitä en aio jakaa kuvaa. Hehe. Tuo lasinen rakennus on yliopiston pääkirjasto. Alimmainen kuva ei kylläkään ole kampukselta, vaan kaupungin keskustasta. Tuolla rakennuksessa mun pitäisi sitten vajaan neljän vuoden päästä valmistua. Se on kyllä hieno sisältä! Ensimmäisellä viikolla käytiin tuolla kuuntelemassa rehtorin tervehdys. 


Hiukan kaupungin keskustaa. Tuossa yhden kadun varrella on kaksi ostoskeskusta ja muutenkin suurin osa tärkeimmistä kaupoista. Huomatkaa, että jouluvalot on jo ripustettu! 


Hienoja rakennuksia keskustassa, Tuo alimmainen rakennus on ilmeisesti joku taidegalleria/museo (McManus Galleries). Siitä tulee ihan Tylypahka mieleen.. Hehe.

Perjantaina lähdettiin heti aamusta valokuvailemaan paikkoja ja nämä kuvat onkin suurin osa siltä kuvausreissulta. Ehdittiin pari tuntia pyöriä ympäriinsä kunnes mun piti mennä kouluun. Olihan mulla huimat yksi luento koko päivänä..  Iltapäivällä suunnattiin jatkamaan valokuvailua ja yllätyin aina kovasti kun kulman takaa löytyikin aina joku uusi hieno rakennus. Käytiin myös taas stalkkaamassa Starbucksin söpöä myyjää. Illalla meidän oli tarkoitus lähteä ulos, mutta olin todella uupunut ja lisäksi mulla oli hirveä päänsärky, joten se koko homma kuivui kasaan ja bilettämisen sijaan tilattiin taas pitsaa ja katsottiin Netflixistä jotain lastenleffaa ja vielä myöhemmin kulutettiin aikaa katsellen One Direction dokumenttiä.. 


Bongattiin keskustasta tosi mielenkiintoinen hautausmaa! (mulla on joku outo mieltymys hautausmaihin..) Kaikki haudat siellä oli vähintään sata vuotta vanhoja ja esimerkiksi tuo kuvassa oleva pariskunnan hauta oli todella hieno. Bongattiin myös toinen mielenkiintoinen juttu.. Baariksi muutettu kirkko. Täällä tosiaan on kirkkoja joka nurkalla, siis ihan oikeasti niitä on joka paikassa.


Sitten hiukan kuvia Dundee Law:lta. Tuo entisen tulivuoren huippu on siis Dundeen korkein kohta. Lisäksi tuolla huipulla on muistomerkki molemmissa Maailmansodissa kaatuneille. Suosittelen kovasti tuonne kipuamista, nimittäin maisemat (varsinkin aurinkoisena päivänä) on aika upeat. Jos jalkaisin ylös kipuaminen tuntuu liian rankalta (se oli oikeasti aika rankkaa), niin tuonne pääsee myös autolla.

Lauantaina tosiaan kivuttiin tuonne Dundee law:lle. Matkalla oli hirvittävä tuuli ja aurinko oli pilvessä, mutta oikeastaan samantien kun päästiin sinne huipulle aurinko tuli esiin pilvien takaa. Kerrankin tuuri oli meidän puolella. Kuvailtiin siellä hetkinen ja mulla meinasi mennä hermo Jennin uuden profiilikuvan kuvaamisen kanssa, koska tuuli häiritsi malliamme ja hiukset oli aina huonosti. Onneksi siellä kymmenien kuvien joukossa oli ilmeisesti ainakin yksi hyvä kuva ja mun kärsimys ei ollut turhaa. Pusi pusi Jenni. Jos oikein muistan Jenni ilmoitti ettei enää aio tulla tuonne mun kanssa koskaan.. Haha. 

Anyways.. Käytiin sitten vielä hiukan kaupungilla ja oikeastaan vaan syötiin. Ylläri. Subwayn kautta Starbucksiin stalkkaamaan sitä söpöä myyjää. Jenni sanoi, että mun pitää iskeä se myyjä, mutta itsehän ajattelin vain alkaa käymään siellä niin paljon, että se oppii mun nimen ulkoa ja lisäksi oppii kirjoittamaan sen oikein. Tähän mennessä kahvia on tullut Christalle, Christallille & Kristallille. So close. 

Ilta laiskoteltiin mun huoneessa, kunnes kymmenen aikoihin lähdin saattelemaan Jennin bussiasemalle. Mulla oli oikein rattoisa viikko (kouluhommien välttely ol kivaa) ja toivottavasti Jennilläkin oli edes sen verran siedettävää, että se suostuu vielä joskus toistekin vierailemaan täällä. Ainakin mun valmistujaisiin (jos sellaiset joskus on) se lupasi tulla, jeee. 

Mitäs diggaatte mun kodista?

No comments:

Post a Comment

A negative mind will never give you a positive life. Spread happiness! <3