Sunday, October 30, 2011

Helsinki part. 1

Mulla on nyt miljoona ja sata postaus ideaa, mutta aloitetaan niiden purkaminen kertomalla mun viime viikkoisesta Helsingin reissusta.

Lähdin siis tiistai iltana linja-autolla Ouluun ja tarkoituksenani oli yöpyä sukulaisteni luona ja aamulla lähteä serkkuni kanssa lentokoneella Helsinkiä kohti. Ouluun saavuin myöhään illalla ja odottelin ihan kauhuissani yksin pimeällä linja-autoasemalla kyytiäni. Olin oikeasti täysin varma, että joku tulee ja tappaa/ryöstää/raiskaa mut kun siellä kyyhötin tosi pelokkaan näköisenä. Onnekseni kyyti kuitenkin saapui 20 minuutin kuluttua ja selvisin vain henkisillä vammoilla. :D

Aamulla epäinhimilliseen aikaan herätys ja silmät ristissä kohti lentokenttää. Siellä kuitenkin virkistyin hyvin pian kun huomasin, että pitkä jono komeita miehiä jonotti lähtöselvitykseen. Hyvin pian tultiin siihen tulokseen, että ne on varmaan jokin urheilujoukkue. No käveltiin sitten niiden jonon ohi ja suoraan mun edessä seisoi Janne Pesonen ja Ville Peltonen !!! Hetken aikaa laskeskelin 1+1 kunnes tajusin, että hei tuon joukkueen täytyy siis olla HIFK.

Pian pojat saapuivatkin jo terminaaliin ja hyvin hämysti tuijottelin niiden kahvinjuontia. Sanoinko jo, että Ville Peltonen on hyvin komea mies lähes nelikymppiseksi? Niin, että jos Ville vaikka kyllästyy avioelämään niin täällä löytyisi yksi ottaja. Tosin oisin voinut ottaa miehekseni lähes jokaisen niistä pelaajista. Tosin odottelen kyllä yhä Lepän tai Rinteen kosintaa.

Mun piti valitettavasti jättää ne pojat sinne, kun ne ryökäleet lensi Finnairilla ja me lennettiin Norwegianilla. Lentokoneessa oli kuitenkin ihan parasta kun ne näytti Disneyn (niitä oikeita vanhoja) piirrettyjä ja lentoemännät mongersi suomea virolaisella aksentilla. Tosin saattoi se aksentti olla myös norjalainen, mutta kun en oikeen tiedä miltä kuulostaa suomi norjalaisen puhumana.

Helsinkiin (tai oikeastaan Vantaalle) kun saavuttiin lähdettiin Finnairin citybussilla keskustaan. Suosittelen maksaa vain 6,20e, kun taksilla sama matka maksaa huomattavasti enemmän. Bussi menee rautatieasemelle asti ja jäätiin siinä itsekin pois. Siitä sitten käveltiin matkalaukkujemme kanssa serkkuni muistin varassa hänen tätinsä luokse.

Siinä sitten syötiin ja levättiin raskaan päivän jäljiltä. Niin ja kellohan oli varmaan vasta jotain yhdentoista aika aamulla. :D Parin tunnin lepäilyn jälkeen minä suuntasin keskustaan ja serkkuni lähti koulu ryhmänsä kanssa kiertelemään museoita. Tosin tarkalleen ottaen tuo asunto sijaitsee ihan keskustassa nimittäin Kamppiin oli hurja 4 minuutin kävelymatka.

Kaupungilla pyörin pääasiassa Kampissa ja taisin minä hiukan Forumin puolellakin tsippailla. Tottakai mukaan lähti myös ostoksia ja jos oikein muistan niin ensimmäisenä päivänä ostin hameen ja kaulahuivin. Ostin myös hiukan luettavaa ja jättikokoisen korvapuustin joita nautiskelin Arnoldsin pöydässä kunnes mut siitä tultiin häätämään, kiva.

Mua myös käveli vastaan Cheek, jonka tunnistin vasta noin metrin päästä. Oho. Tunnistinpa kuitenkin. Päivän pyörittyäni kaupoissa saapui myös serkkuni kaverinsa kanssa mun seuraksi ja pyörittiin vielä hiukan kaupoissa ja käytiin syömässä. Lopulta jalkojen särkeminen vei voiton ja lähdettiin takaisin asunnolle. Siellä taas syötiin, datailtiin ja katsottiin telkkkaria kunnes ihan lopen uupuneina mentiin nukkumaan klo: 22.00..

Tuolla mun unirytmi muutenkin muuttui ihan mummojen unirytmiksi nimittäin mentiin joka päivä ennen yhtätoista nukkumaan ja herättiin viimeistään yhdeksältä. Nim. Ei muista milloin olisi viimeksi mennyt viikonloppuna nukkumaan ennen puolta yötä.

Noniin nyt mua alkoi laiskottaa enkä jaksa kertoa vielä muista päivistä. Koittakaa kestää, yritän kyllä kirjoittaa niistäkin mahdollisimman pian ja ytimekkäästi. (You wish.)